Pages

Wednesday, March 4, 2015

Tahniah!!!!

Bismillahirahmanirahin & Assalamualaikum...

Kabare semua???was magan??den alhamdulillah sihat dengan hendaknya...

Entry kali ni aku nak cerita pasal pembelajaran sikit..almaklumla sekarang ni aku tengah siapkan satu sistem walaupun dateline sistem ni dah lepas...ya ampun kak...ni memang kelemahan aku..sorry..

Hari ni aku berjaya siapakan satu coding yang mana jenuh aku fikir sampai aku pergi tanya dekat bebudak intern..eh..tanya ilmu apa salahnya bak bait lagu nie..malu bertanya kawan,sesat cari jalan pulang..aku tak nakla sesat-sesat ni walau susah macammana pun aku nak usaha juga aku berjaya walaupun aku slow...haha..ok berbalik pada coding atau bahasa pengaturcara ni..aku nak buat coding upload yang mana aku nak attach kan document so aku try menaip coding ni

tryupload.php

<form action="upload.php" method="post" enctype="multipart/form-data">
 <tr bgcolor="orange">
  <td colspan="4" bordercolor="#CCCCCC" class="font12bold style2"><div align="center">Upload Verified File </div></td>
 </tr>

 <tr><td bgcolor="orange">
 Please Choose File:<td width="" bgcolor="#999999"><input type="file" name="namafile" size="50">*IC</td><br>
 </td></tr>
   
    <tr>
      <td height="30" colspan="3">  <div align="center">
        <input type="submit" value="upload">    
      </div></td>
    </tr>
   </form>


aku akan dapat macam dalam skrin ni

ini plak coding untuk upload.php

<?php
$namafail = $_FILES['namafile']['name'];
$semfail = $_FILES['namafile']['tmp_name'];
$saizfail = $_FILES['namafile']['size'];
$jenisfail = $_FILES['namafile']['type'];
    
if($namafail != "")
{
copy($semfail, 'C:\\xampp\\htdocs\\backupccmp\\upload\\'.$namafail) or die ("Tidak boleh salin fail dari direktori sementara");
}

?>

memandangkan aku tak nak beratkan database aku, jadi aku nak letak kan dalam folder. Jadi aku kena buat kan satu folder upload untuk aku simpankan document yang telah aku attach kan, jadi aku simpan dokumen tu di C:\\xampp\\htdocs\\backupccmp\\upload\\'.$namafail).  


nampak tak aku dah upload satu dokumen dalam folder yang aku buat dekat c.

Ok, jadi alhamdulillah aku da berjaya solve masalah yang aku hadapi. Ni aku kongsi dengan sesiapa memandangkan aku tak expert sangat coding masih dalam pembelajaran tapi aku bersyukur sebab dapat selesaikan. Aku teringat satu ayat yang salah seorang pensyarah utp pernah cakap kat fb dia "if u really want something, keep wanting for it and keep working for it.." so aku nak selesaikan kerja aku ni supaya dapat digunakan....InsyaAllah... Oklah uolls...jumpa lagi... =)


p/s: hari ni cukup 4 bulan ayah pergi, Al-Fatiha =(







No comments:

Post a Comment